Bakdekkruiser "Johan de Wit"

Gebouwd in 1917 in opdracht van de heer Stellingwerf uit Harlingen om als parlevinker te gaan werken aan de Zuiderzeewerken. 


 

 De geschiedenis


In 1917 gebouwd in opdracht van de heer Stellingwerf uit Harlingen om als parlevinker te gaan werken aan de Zuiderzeewerken. Voornamelijk vervoer manschappen en klein materieel dus niet als levensmiddelen parlevinker. na de afsluiting in particuliere handen en een beetje verbouwd als plezierboot. oorlogsjaren zijn nog een vraagteken, na de oorlog als leidingsschip voor de waterpadvinders in Amsterdam, daarna verbouwd en gerestaureerd door een Amsterdams jong stel, jaren 80 een Engels echtpaar die met het schip door Frankrijk heeft getrokken, daarna een huisartsen echtpaar uit Almere en nu van ons. In 2005 gerestaureerd en van de verdrinkingsdood gered een tweede restauratie van het vlak afgelopen jhaar, een tweede keer gered van de  verdrinking. vaart nu ook vrijwillig voor de Jongeren van de Witt .


 

 Cor van de Griendt, de schipper van de  "Jan de Wit"  

Woonplaats :  Beek en Donk 

E-mail :  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

 

 

 

 

 


Bakdekkruiser "Johan de Wit" gegevens:


Type: Bakdekkruiser
Bouwjaar: 1917
Werf: van Dam
 Lengte: 11,90 mtr
Breedte: 3,50 mtr
Kruiphoogte: 3,45 mtr
Diepgang: 1,35 cm
 Gebruik schip: levensmiddelen-parlevinker
Vaargebied: Frankrijk
Motor type : Diesel, 6 cylinder inline
Motor merk: Continental Chrome Moly, 6 cylinder inline diesel. (bouwjaar ergens tussen 1940 -1960).

Materiaal schip: Staal
Leefruimte: volledig nieuwe stuurhut uit een blok Mahonie en het vlak met nieuwe plaat. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie heeft nog gegevens over de Continental Chrome Moly, werkplaatshandboek of zo over? 


 Maritieme Evenementen die de Bakdekkruiser "Johan de Wit" heeft opgeluisterd. 

 Openingsschip en tevens maidetocht bij Maritiem s- Hertogenbosch in 2007 

Sail Amsterdam 2010

 

 

P5090036.JPG

 

Gorinchemse havendagen 2008